Recensie exemplaar van: Best of YA

⭐⭐⭐⭐⭐

________________________________

Daarom ben ik zo graag met de paarden samen.

Ze kijken bij me naar binnen,

kennen al mijn geheimen en blijven toch bij me.

________________________________

Ondanks dat Grace niets met paarden heeft, komt de zomerstage op de stoeterij van de koninklijke familie precies op het goede moment. Na een vreselijke nacht moet ze een tijdje weg uit Londen en dat ze daarvoor twee maanden tussen de paarden moet zitten neemt ze dan maar voor lief. Eenmaal daar merkt ze dat ze steeds meer op de paarden gesteld raakt. Het enige minpunt: De enigszins arrogante paardentrainer Edward. Hij vertrouwt haar voor geen meter en als kroonprins Tristan dan ook nog eens onverwachts op bezoek komt, bouwt de spanning tussen hen zich alleen maar op. Hij wil weten waarom een stadsmeisje vrijwillig twee maanden naar het platteland zou komen. Tegelijkertijd vraagt Grace zich af welke geheimen Edward allemaal achterhoud. Het enige waarover ze volledig eerlijk tegen elkaar kunnen zijn, zijn de paarden en in het bijzonder de hengst Magiscal. Buiten alle geheimen, probeert Grace ook nog eens niet verliefd te worden op de kroonprins, wat om meerdere redenen lastiger blijkt dan ze had gedacht.

Dit boek sprak me gelijk aan doordat paarden er een rol in spelen. Iets wat niet vaak voorkomt in YA-boeken. Een reden des te meer om dit boek te willen lezen (Nogmaals heel erg bedankt voor dit recensie-exemplaar BestofYA!). Jana Hoch is zelf paardentrainer en het is gelijk te lezen dat het boek is geschreven door iemand die verstand heeft van paarden. Er wordt goed de nadruk gelegd op het feit dat de band tussen paard en mens moet groeien en dat paarden emoties en gedrag kunnen spiegelen.

Dit boek bevat echter veel meer dan alleen maar paarden. Iedereen die ook maar enigszins geïnteresseerd is in mysteries, intriges of verhalen over royals zou ik dit boek zeker aanraden. (Daarbij is er misschien ook sprake van enemies to lovers…) Het is een boek dat gaat over problemen ontvluchten, nieuwe ervaringen opdoen en nog meer typische tiener problemen.

Zelfs als je niets met paarden hebt, kan dit boek je erg aanspreken. De personages zijn heel menselijk gemaakt en allemaal hebben ze zo hun gebreken. Mede hierdoor werd ik echt het verhaal ingezogen en voelde in erg mee met de personages in het boek.

Ik heb erg genoten van het boek en door de fijne schrijfstijl vloog ik er doorheen (heeeel misschien heb ik het in een dag uitgelezen…). Zoals ik al benoemde vind ik vooral het paardengedeelte erg goed gedaan, maar het boek is zo veel meer dan alleen dat en juist dat maakt het verhaal zo intrigerend. Ik voeg mezelf ook constant af wat er met Grace is gebeurd en wat iedereen toch voor haar geheim probeert te houden. Hierdoor kon ik het boek lastig wegleggen : ). Net toen ik dacht dat alles goed zat en alle geheimen uitgesproken zouden worden, kwam er een gigantische plottwist die ik totaal niet verwacht had. Het boek eindigt dan ook op een soort kantelpunt in het leven van Grace. Het liefst was ik gelijk doorgegaan in deel twee, maar helaas zal het nog even duren voordat die uit komt. Het boek is een dikke aanrader voor fans van de selectie (Kiera Cass), de erfenis (Jennifer Lynn Barnes) en natuurlijk de paardengekken onder ons.