Recensie Finale

Auteur: Stephanie Garber

⭐⭐⭐.5

_________________________

Just because something is real

doesn't mean you believe in it

_________________________

Het spel is voorbij, maar de problemen zijn nog maar net begonnen. Nadat Legende Tella (en daarbij ook de Fortunae) uit de kaarten heeft bevrijd, lijkt hij haar geen gevoelens meer voor haar te hebben. In de twee maanden die voorbij gegaan zijn sinds het einde van Caraval, heeft Legende Tella elke nacht bezocht in haar dromen, maar hij houd afstand. Als de bezoekjes opeens stoppen, gaat Tella zich tegen beter weten toch zorgen over hem maken in plaats van dat ze boos op hem is. Ondertussen heeft Scarlett contact gezocht met Nicolas, haar voormalige verloofde. Buiten de liefdes perikelen van Scarlett en Tella, zorgen de Fortunae voor steeds meer problemen. Om ze te verslaan moeten ze De Gevallen Ster doden, maar hiervoor moeten zowel Tella als Scarlett offers brengen.

Als eerste haal ik hier nogmaals mijn (kritiek)punt van deel twee aan. Voor mij is er echt geen connectie tussen deel 1 en de rest van de serie. Sommige dingen komen wel terug, maar dat is zo weinig, dat je deel 1 bijna los van deel 2 en 3 zou kunnen lezen. Om hierop aan te sluiten wil ik wel zeggen dat deel 2 en 3 wél goed op elkaar aansluiten. Hier ben ik dan ook erg blij mee.

Het boek zelf was voor mij een tikje chaotisch. Er gebeurde heel veel en sommige dingen waren ook niet helemaal duidelijk. Er wordt bijvoorbeeld niet expliciet gezegd of Scarlett nou weet wie Legende is. Het tweede stuk van het boek (nadat Scarlett was ontvoerd door De Gevallen Ster) vond ik veel spannender en daardoor ook leuker om te lezen.

Het is ook leuk om twee perspectieven in dit boek te hebben. Het zorgt ervoor dat je net wat meer meekrijgt dan bij een perspectief. Ik baalde wel een klein beetje van het einde. In de laatste twee boeken hebben we vooral Tella gevolgd, maar dan eindigen we met Scarlett? Ik was namelijk vooral benieuwd naar hoe het nou afloopt met Tella en Legende.

Alles bij elkaar vond ik het een leuk boek, maar het raakte me verder niet echt. Ik baal er ook van dat ik deze serie niet leuker vond, maar wie weet is dit bij een re-read compleet anders en vind ik het dan opeens geweldig. Ik ben ook zeker van plan om het komende boek van Stephanie Garber te gaan lezen, want ik vond de wereld van Caraval wel enorm goed opgebouwd en beschreven.