Recensie De erfenis

Recensie exemplaar van: BlossomBooks

⭐⭐⭐⭐⭐

____________________________

Traps upon traps and

Riddles upon riddles

____________________________

Avery brengt haar tijd door met schaken tegen een dakloze, zo min mogelijk doen voor een 9 en proberen haar zus uit de klauwen van haar vriend te bevrijden. Dan opeens erft ze een fortuin van een man (Tobias Hawthorne) die ze nog nooit heeft ontmoet...toch? Een voorwaarde, ze moet eerst een jaar in Hawthorne House wonen, samen met de onterfde familie. Als ze dan ook nog geruchten hoort over een dood meisje, begint ze zich te realiseren dat de Hawthorne familie meer geheimen heeft dan ze eerst dacht. Tegelijkertijd probeert ze samen met de Hawthorne broers de laatste puzzel van Tobias Hawthorne op te lossen, maar of de oplossing het antwoord is dat ze nodig heeft moet nog maar blijken… En wie is die Emily waar iedereen het over heeft?

Vanaf de eerste pagina wordt je het verhaal ingezogen, als het kon had ik het in één keer uitgelezen! De humor is vanaf het begin aanstekelijk, lekker droog en sarcastisch; precies zoals ik het graag heb! De schrijfstijl laat je echt meedenken met de raadsels en zorgt ervoor dat je net zo nieuwsgierig bent naar antwoorden als de personages. Ook vind ik alle uitspraken/gezegdes heel leuk, vooral de uitspraak: 'Don’t judge a book by its cover'. Deze quote brengt me gelijk tot het volgende punt. Die cover (hartjes ogen), ik zag later pas dat er in de cover een paar dingen zijn verwerkt die te maken hebben met het verhaal: 'You’re the glass ballerina, or the knife' (Ik heb een lichtelijke verslaving aan quotes).

Als ik eerlijk ben mocht ik Grayson vanaf het begin al het meest van alle broers. Hij komt oprechter over en is duidelijk over wat hij van Avery, ookal is dat niet gelijk positief. Jameson daarentegen gebruikt Avery meer (al ben ik daar nu minder zeker van door de laatste hoofdstukken) en bij de andere twee broers heb ik eigenlijk geen idee van hun bedoelingen. Het einde van het boek maakte een heleboel duidelijk, maar zorgde ook voor meer vragen. Wat is het geheim over de geboortedag van Avery? Wat is er met Toby gebeurd? En wat wist Tobias Hawthorne hier over?

Dit boek zit vol met raadsels en puzzels, maar ondanks dat ze elkaar snel opvolgen wordt het niet cliché en is elke ontdekking weer een verrassing. Ik denk dat fans van de Selectie dit boek ook heel leuk zullen vinden. Vooral door het gedeelte van ergens zijn, maar daar niet willen zijn. Ook als je van raadsels, puzzels en escape rooms houd is dit boek een absolute aanrader! Ik ben in ieder geval super blij dat ik dit geweldige boek heb kunnen lezen en kan niet wachten tot het vervolg uitkomt!