Recensie Burn after Writing

Recensie exemplaar van: Best of Young Adult

⭐⭐⭐⭐.5

____________________________

Hoe eerlijk ben je

als niemand kijkt?

____________________________

Ik vond het een heel leuk en vooral inspirerend boek. Normaal zou ik dit boek niet zo snel lezen aangezien ik meer van de verhaal boeken ben en niet zo van de invulboeken. Ik was dan ook positief verrast toen ik het boek ging doorbladeren. Het invullen van dit boek is een beetje te vergelijken met het pellen van een ui. Je gaat laagje voor laagje steeds dieper naar jezelf en je leven kijken en vanuit daar naar de toekomst. Er stonden ook vragen in die ik persoonlijk waarschijnlijk nooit een op een zou beantwoorden, maar door het aan het papier “toe te vertrouwen” kun je het op die manier toch goed van je afschrijven. Er staan ook wat luchtigere vragen/keuzes tussen zoals; Zomer of winter, zoet of zout en voorafje of toetje.

Het hele boek deed me een beetje denken aan een combinatie van would you rather, truth or dare en een soort bucket list. De wat luchtigere vragen zou je bijvoorbeeld ook in een vriendengroep kunnen beantwoorden, zodat je wat meer over iemand te weten komt. Ook is het leuk om na een paar jaar terug te kijken wat je hebt ingevuld en of je dat nog steeds zo zou invullen. Wat ik vooral grappig vond is dat je aan het begin van het boek een soort eed af moet leggen om te zweren dat je de vragen naar waarheid zal beantwoorden en zo nodig daarvoor de diepste deuren zal openen.

Ik ben er persoonlijk niet zo’n fan van om in boeken te schrijven, want als je dat eenmaal hebt gedaan kun je het niet (zo makkelijk) meer uitwissen. Natuurlijk is dat bij dit boek juist een beetje de bedoeling, maar ik vind dat zelf gewoon niet zo prettig, dus heb ik een andere oplossing bedacht. Namelijk de antwoorden op de vragen in een apart schrift te schrijven. Een paar bijkomende voordelen zijn dat een schrift heel onschuldig oogt en dat niemand waarschijnlijk gaat rondsnuffelen tussen je antwoorden op de vragen, je zou het schrift ook echt kunnen verbranden nadat je de vragen hebt beantwoord, een schrift is namelijk iets goedkoper dan een boek, en je kunt de vragen meerdere keren beantwoorden!

Het is wel lastig om jezelf met bepaalde vragen te confronteren, want niet alle antwoorden zullen even bevredigend zijn, maar je leert jezelf zo goed kennen hierdoor en als je ergens niet blij mee bent, kun je er ook aan werken om jezelf te verbeteren. Om bepaalde vragen heb ik ook hard moeten lachen, omdat ze gewoon nergens op slaan, maar des te leuker zijn om in te vullen!